ماموریت، محورها و زمینه های فعالیت گروه / مرکز
بهبود محیط کسب و کار: راهبردی نظری برای کاهش هزینه¬های زائد فعالیت اقتصادی
بهبود محیط کسب و کار یکی از مهمترین راهبردهای توسعه اقتصادی و گذار به اقتصاد بازار تلقی می¬گردد و به نوعی راهبرد بدیل خصوصی سازی محسوب می¬گردد. اگر خصوصی سازی را بتوان راهبرد توسعه از بالا به پائین نامید، بهبود محیط کسب و کار راهبردی از پائین به بالا است. بهبود محیط کسب و کار از طریق بهبود مجموعه ای از سیاستها، شرایط حقوقی، نهادی و مقرراتی که بر فعالیتهای کسب و کار حاکم اند، هزینه عملکرد بنگاههای اقتصادی را کاهش و باعث افزایش جذب سرمایه گذاری و رونق فعالیتهای اقتصادی می شود.
- محورهای فعالیت گروه
- ترویج راهبرد بهبود محیط کسب و کار به عنوان مهمترین راهبرد توسعه بخش خصوصی و اجرای سیاستهای کلی اصل 44
- شناسایی و تحلیل موانع قانونی و نهادی شکلگیری بازارهای مختلف
- شناسایی و تحلیل موانع قانونی و نهادی ورود فعالان بخش خصوصی به بازارهای انحصاری دولتی
- شناسایی موانع کسب و کار در فعالیتهای اقتصادی
- بهبود محیط کسب و کار از طریق اصلاح مقررات و رویههای اداری
- بهبود محیط کسب و کار از طریق اصلاح سیاستهای پولی، مالی و تجاری
- بهبود محیط کسب و کار از طریق تقویت و توانمندسازی تشکلهای اقتصادی